A zenén túl: egy cégalapítás akkordjai hazánkban
Életem első munkahelyén, ami egy zenei produkciós iroda volt, több évet töltöttem el. Ez nem csak a zene iránti szenvedélyemnek volt köszönhető, hanem mert a kollégáimmal teljesen egy hullámhosszon voltunk. Kiegészítettük egymást, mindig mindenki tudta, hogy hol a helye, mit kell épp csinálnia. Talán ennek volt köszönhető, hogy az évek alatt számos zenei fesztivált, díjátadót rendeztünk meg, bármi félre gond nélkül, és megszámlálhatatlan zenei művet adott ki a stúdiónk.
Gyakran játszottunk a gondolattal, hogy ha esetleg másfele is fúj minket a szél, egyszer közösen kellene egy zenei stúdiót alapítanunk
Egy pár év elteltével úgy tűnt, hogy a kívánságunkat teljesíti az univerzum, és immár egy új felállásban, de ismerős csapattal egy új, Z generációs zenei stúdiót és lemezkiadó céget alapítottunk.
Rengeteg egyeztetéssel, hivatalos ügyintézéssel járt. Őszintén megmondom, egyedül nem ment volna. Szerencsére a korábbi kapcsolataink révén, már volt egy szuper könyvelőnk és egy remek ügyvédünk is.
Az ők javaslatára viszont, egy harmadik fél segítségét is kértük a cégalapításhoz. Ez a cég a Gross Office Kft. volt. Gyakorlatilag a nulláról kezdtek segíteni nekünk, hogyan is működik a cégalapítás magyarországon.
Az első és legfontosabb lépés volt, hogy mi legyen az alakuló cégünk cégformája. Itt szóba került a Bt. és a Kft. alapítás. A Kft. alapítás, azért tekinthető jobb választásnak, mert más felelősségi szabályok vonatkoznak egy Kft. tagjaira, mint egy Bt. tagjaira. A betéti társaságok tagjai gyakorlatilag teljes vagyonukkal felelnek a cégért, míg ez egy kft. esetében korlátozva van. A másik nagy előnye a kft.-nek hogy akár egy személy is alapíthatja, míg egy Bt. alapításhoz legalább két személy kell. És ugyan jó ha van könyvvizsgáló egy cégnél, de Kft esetén nem kötelező.
Hátránya viszont az előírt tőkeminimum, ami nem lehet kevesebb, mint hárommillió forint. Illetve a nagyon kedvező KATA-s adózási forma nem választható Kft esetén.
Más szabályok vonatkoznak egy egyszemélyes kft. és egy többszemélyes kft. alapítására. Akkor beszélünk egyszemélyes cégről, hogy a cég törzstőkéje teljes egészében egy személy tulajdona. Ezzel szemben egy többszemélyes kft. minden tagja köteles vagyoni hozzájárulást adni a korlátolt felelősségű társaság részére. Ez a törzstőke nem lehet kevesebb hárommillió forintnál.
A cégalapítás magyarországon a megfelelő segítséggel talán nem is túl bonyolult folyamat. Első lépésként mindenképp fel kell keresni egy ügyvédet, lehetőleg olyat, aki jártas a kft. alapítás témakörében. A Gross Office Kft. szükség esetén tud ügyvédet is biztosítani a számodra. A kiválasztott ügyvéddel vagy telefon vagy személyesen kell felvenni a kapcsolatot. Az első beszélgetések alkalmával tájékoztat az ügyvéd, hogy mi lesz a kft. alapítás menete, illetve tájékoztat arról, hogy milyen adatokra van neki szüksége a dokumentumok összeállításához. Második lépés az adatok átadása lesz, amelyek alapján az ügyvéd összeállíthatja a cég bejegyzéshez szükséges papírokat. Ha a papírok átolvasása után mindent rendben találsz, már csak az aláírások maradnak hátra. Ha minden készen áll, az ügyvéd be fogja nyújtani a cégiratokat a cégbírósághoz. Ezután általában 2-3 nap alatt bejegyzésre kerül a cég.
A cégalapítás magyarországon székhely megadása nélkül nem lehetséges. Nyilván, ha neked nem szükséges saját iroda, saját lakcímedet is megadhatod a cég székhelyének. Viszont akkor azzal számolnod kell, hogy minden hivatalos levél ide fog érkezni, itt kell tárolni a cég összes iratát, és ha egy hatósági ellenőrzésre kerül a sor, a saját nappaliban kell fogadni a hatóságot. A közműszolgáltatók is gyakran lakossági fogyasztóból átsorolják az ingatlan, ha úgy ítélik meg hogy üzleti tevékenység van folytatva a házban, ez pedig magasabb rezsiköltségeket eredményezhet.
A Gross Office Kft. ebben is tud segíteni, mégpedig a székhelyszolgáltatással. A szolgáltatás során üzleti címet biztosítanak a székhelyednek, anélkül hogy neked itt jelen kellene lenned. A céges hivatalos leveleket itt fogják fogadni, tárolják neked, ha szeretnéd beérkezést követően szkennelik és továbbítják is emailben, de akár archiválhatják is a dokumentumot. Itt fogják tárolni az összes olyan iratot, amit egy ellenőrzés során kérhetnek, ugyanis az is itt fog megtörténni, és nem az otthonodban. A pontos szolgáltatások az alapján fognak alakulni, hogy neked mire van igényed. A cég székhelyet Budapesten vagy Újlengyelben tud a vállalkozásodnak biztosítani. Egy budapesti céghely sokkal professzionálisabb megjelenést kölcsönözhet a cégednek, mint például egy kisvárosi cím. Sokkal megbízhatóbbnak tűnhetsz az ügyfelek és a partnerek körében hogyha egy nívósabb budapesti címen van a vállalkozásod székhelye. Az újlengyeli székhely más előnyöket tartogat magában. Itt ugyanis iparűzési adó mentessé válhatsz, ha idekerül bejegyzésre a céged székhelye. Ez nagy előny.
A székhelyszolgáltatás igénylése azzal kell kezdődjön, hogy felkeresed a Gross Office Kft-t. Ők általában egy két órán belül továbbítanak neked egy adatbekérőt, amelyen meg kell adnod egy pár adatot. Az információk átadása után egy székhely engedélyt fognak neked küldeni, ez gyakorlatilag egy hozzájáruló nyilatkozat a cég részéről, hogy a vállalkozásod számára engedélyezik a székhely használatát. Ha megkaptad ezt az engedélyt át kell adnod a dokumentumot az ügyvédnek, ugyanis erre a dokumentumra mindenképp szüksége lesz ahhoz hogy bejegyeztethesse a céget a cégbíróságon.
Magát a Gross Officet csak akkor lesz szükséges felkeresni, ha a szerződés aláírása következik. A dokumentumok aláírása kb. 10 percet vesz igénybe. Ha nem a fővárosban élsz, hanem vidéken, az sem gond, ugyanis már 11 vidéki irodába is be tudsz menni hogy aláírd a papírokat. A székhelyszolgáltatás árai aszerint alakulnak, hogy milyen szolgáltatásokat szeretnél, Budapesten vagy újlengyelben szeretnél székhelyet, illetve, hogy fél éves, egy éves vagy két éves fizetési intervallumot választasz. Ezek a díjfizetési intervallumok csak a fizetés szakaszaira vonatkoznak. Egy ilyen székhely szerződés határozatlan időre szól, ugyanakkor hogy ne legyen gyakori a váltás, legalább három évig nem bontható fel a szerződés. Egy esetben van lehetőséged határozott időre kötni a szerződést, ha a céged is határozott időre jött létre.
Egy cégalapítás magyarországon talán elsőre bonyolultnak és nehéz folyamatnak tűnhet, ugyanakkor ha jól választod meg magad köré azokat a szolgáltatókat, akik segítenek neked a cég ügy intézésben, a cégalapításban, akkor már nem is lesz olyan nehéz. Viszont mindenképp meg kell bizonyosodnod róla, hogy olyan szolgáltatókkal dolgozol együtt és szerződsz le, akik garanciát vállalnak a munkájukra, és oda figyelnek a törvényeknek való megfelelésre.
Mi szerencsések vagyunk, hogy a lemezkiadónk létrehozásában a Gross Office Kft. a segítségünkre sietett, így a teljes folyamat során mindig pontosan nyomon tudtuk követni, hogy mi lesz a következő lépés. Természetesen a cégünk székhely szolgáltatását is ők látják el, így Újlengyelben a jogszabályoknak megfelelően kihelyezték a céges táblánkat egy jól látható helyre, amelyet mindenki könnyedén megtalálhat.