Vége a 2011-es, 19. VOLT Fesztiválnak. Ezt mi egy kis best ofos koncertkiragadással zárnánk.


A fesztivál legjobb külföldi fellépője: House of Pain

A House of Pain tizenhét évvel ezelőtt lépett fel a Petőfi Csarnokban. Azóta sok minden történt: Everlast szólókarrierbe kezdett, volt egy szívrohama, áttért a muszlim hitre, és végigbüntette Európát a La Coka Nostrával. Nemrég viszont újra összeállt Danny Boy-jal és DJ Lethal-lel, hogy felélesszék a legendás House of Pain-t. Bár DJ Lethal nem jött el Magyarországra, Everlast elhozta Danny Boy-t, és a szólózenekara zenészeit, akikkel elképesztő módon felturbózta hajdani slágereit. Szó se volt dj-haniról vagy fél-playbackről – Everlast ennél nagystílűbb. Ezen felül megkaptuk a Johnny Cash-feldolgozását, a Folsom Prisont, és szólókarrierje két legkiemelkedőbb számát, az Ends-et és a What It’s Like-ot. Annyian voltak kíváncsiak az überelhetetlen hip-hop showra, hogy a színpad előtti deszkákról lefolyt a tömeg. Everlastnak a puszta jelenléte elegendő volt ahhoz, hogy a közönség önfeledten tomboljon minden megnyilvánulására. A színpad széléről a korábbi fellépők, a Punnany Massif és az Akkezdet Phiai tagjai is lelkesen ünnepelték a hip-hop hősöket, akiktől például azt is megtudhattuk, hogy Johnny Cash volt az első gengszter rapper, és hogy a mai napig tűzbe mennek Cypress Hill-es testvéreikért. A legvégén pedig mi más váltotta volna ki a katarzist, mint a Jump Around.

House Of Pain – Jump Around @ Volt Fesztivál 2011

A fesztivál legjobb magyar fellépője: Európa Kiadó

Leszögezhetjük, hogy a harminc éve alakult Európa Kiadó egy legenda. A nyolcvanas évek undergroundjában központi szerepet töltöttek be, kiterjedt holdudvarral rendelkeztek, a rendszerváltásnak pedig nagy lendülettel veselkedtek neki, ám gyorsan beletapostak a fékbe. A kilencvenes évek közepétől jegelték a zenekart, Menyhárt Jenő Amerikában próbált szerencsét szobafestőként, majd 2004-ben (az EU-csatlakozáskor) ismét színpadra álltak, és 2006-ig szórványosan el lehetett csípni őket. Az Európa Kiadó szemmel láthatóan nem csak a mára középkorúvá vált generációt vonzotta a VOLTon, hanem rengeteg fiatalt is, akik közül sokan kívülről fújták az olyan slágereket, mint a Küldj egy jelet! Mocskos idők, és a Romolj meg. Az ef Zámbót is a sorai között tudó közönség fáradhatatlanul követelte a nagy slágereket, de Menyhárt Jenő kedvesen emlékeztette a tisztelt megjelenteket, hogy ők bizony azt játszanak, amit akarnak. A régi számokat hallgatva (és kiabálva) nem volt nehéz arra a következtetésre jutni, hogy itt bizony nem egy nosztalgia-buliról volt szó, egyrészt, mert Menyhárt Jenő, Másik János és a többiek megmutatták, hogy mi is az igazi rock’n’roll, másrészt mert – sajnos vagy nem sajnos – az Európa Kiadó dalszövegei mind a mai napig aktuálisak. Az utolsó ráadásszám, a húsbavágó Mocskos idők alatt pedig kemény pogó alakult ki – pont mint a régi szép időkben.

Európa Kiadó Mocskos idők – VOLT fesztivál 2011.

A fesztivál kellemes meglepetése: Odett

Polgár Odett a hazai underground dívák legfiatalabbika, rejtélyes és tokától bokáig trendi alter csaj, akinek olyan nagy művészek írnak dalszövegeket, mint például Müller Péter Sziámi vagy Karáth Anita költőnő, és akivel Varga Zsuzsa és Takács Eszter is szívesen énekel együtt fülbemászó pop slágereket. Odett hat évvel ezelőtt, tizenhét évesen jelentkezett a Megasztárba. A tehetségkutató verseny döntőjébe nem jutott be, de nem adta fel az álmát, hogy énekesnő legyen. Három évvel később már el is készült bemutatkozó albuma, a jobbnál jobb alter pop számokkal telepakolt Pontos, tavaly pedig Pötty a kockán című kislemezzel jelentkezett. Az MR2 Petőfi Rádióban is gyakran hallható Találkozás a Logosszal és a Hanyatt című számok meghozták neki az  ismertséget, ami a kora délutáni  kezdés ellenére meg is látszott a közönség létszámán. A népes rajongótábort levette lábáról Odett tiszta és fiatalos lendülete, aki profi frontemberként, kicsit Németh Jucis mozgással tolmácsolta dalait a megjelenteknek, akik láthatóan vevők voltak az üzeneteire. Saját slágereik mellett, egyértelműen Jimi Hendrix Fire-je jelentette a csúcspontot.

Odett és a Go Girlz! Fire live at Hangfoglalás

A fesztivál csalódása: Emir Kusturica

Emir Kusturica hihetetlenül sokoldalú művész, aki nemcsak filmeket készít, ír és színészkedik, hanem zenél is. A szarajevói No Smoking Orchestrának 1987 óta a tagja. A rossz nyelvek csak techno-rockot játszó cigányzenekarnak nevezik a No Smoking Orchestrát, de azért egy jó nagy adag punkot is beleszőnek a népzenei alapokba, és teszik mindezt az Új Primitivizmus (Novi Primitivizam) nevében. Kusturica tavaly Dél- és Észak-Amerikát is meghódította, majd Manu Chao-val forgatott együtt, végül pedig több mint hatvanezer ember előtt lépett fel a Montreali Nemzetközi Jazzfesztiválon. A kultikus Macska-jaj c. film zenéjét jegyző unca-unca zenekar öt fekete-vörösbe öltözött táncosnővel felturbózva lépett színpadra, amire szüksége is volt, hogy lekösse az emberek figyelmét, ugyanis a fentiek ellenére a műsor kicsit laposra sikeredett. A tagok hiába öltöztek szektavezérnek, matróznak, vagy pokol angyalának, azért lehangoló tud lenni, amikor valaki papírról olvassa a dalszövegeket.. Kusturicában a hányavetiséget még lehet szeretni, a direkt rossz angolságot el lehet nézni, az MTV-ellenességgel még egyet is lehet érteni, de a szerb lakodalmas zenéből biztosan ki lehet többet hozni, mint amit Sopronban láttunk-hallottunk.

Emir Kusturica and No Smoking Orchestra – Buenos Aires

Címkék:
 

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!

Email cím (nem tesszük közzé) A kötelezően kitöltendő mezőket * karakterrel jelöljük

*

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>